Duurzame doeners- Familie Lublink uit Ooltgensplaat

Publicatiedatum: december 3, 2024

Het team van Samen Energie Besparen ontzorgt bewoners in hun verduurzamingsproces. Zo bieden Ronald en Daisy hulp bij te maken keuzes, het aanvragen en beoordelen van offertes en informatie over financieringsmogelijkheden. De Familie Lublink uit Ooltgensplaat maakte gebruik van deze kosteloze en onafhankelijke hulp. In dit artikel delen ze hun ervaring.

Kun je vertellen hoe je in aanraking bent gekomen met Samen Energie Besparen?

Ik ben in aanraking gekomen met Samen Energie Besparen door de buurtbijeenkomsten in ’t Centrum. Daar ben ik twee keer geweest.

Op welke manier heb je hulp gehad van Samen Energie Besparen?

We zijn begonnen met het opmaken van een energielabel. Daar is een label D uitgekomen.
Zo’n energielabel helpt om duidelijk te maken wat er kan in je huis.We wilden zelf al graag zonnepanelen. Eigenlijk wilden we ook dakisolatie, maar dat was wel echt heel veel geld. En we wilden ook nog een uitbouw. Dus dat was even wikken en wegen.
Uiteindelijk zijn we gegaan voor de zonnepanelen. Daarbij hebben we hulp gehad bij het aanvragen van offertes. Dat was heel prettig, omdat het balletje daardoor sneller gaat rollen. Zelf stel je het soms toch langer uit. Ook kregen we hulp wanneer we vragen hadden of iets niet wisten. Dat vond ik heel fijn.

Toen jullie besloten zonnepanelen te nemen en onze hulp wilden bij het aanvragen van de offertes, hoe is dat gegaan?
Jullie hebben via de mail twee offertes gestuurd. Bolle was degene die met de meeste zonnepanelen kwam, en qua prijs en hoeveelheid vonden we die het beste. Er is wel wat tijd overheen gegaan voordat we ze uiteindelijk hadden, maar dat kwam omdat wij ook bezig waren met het afsluiten van een duurzaamheidslening. Ik heb daar hulp bij gehad van mijn moeder, omdat mijn ouders ook zo’n lening hebben. We betalen nu 55 euro per maand voor 15 jaar. Dat is super. Het plaatsen duurde wel even omdat er problemen waren met de leverancier. Ik heb daarover gemaild maar kreeg geen reactie. Gelukkig zag ik Ronald even later een keer bij ’t Centrum en heb hem gevraagd of hij daar iets van wist. Hij vertelde dat er problemen waren met de leverancier, en dat hij ze nog een keer aan hun jasje ging trekken. Dus ook daarin die hulp, in het contact naar de bedrijven toe.
Het plaatsen zelf ging goed, met een dag waren ze klaar met de werkzaamheden. Er zijn zelfs nog wat beschadigde dakpannen vervangen, ze waren immers toch bezig op het dak.
Wat zou je zeggen tegen mensen die ook willen verduurzamen vanuit jouw ervaring?
Het fijnste vond ik de stok achter de deur, en het wegwijs maken. Als je iets niet weet, dat je bij jullie terecht kan met vragen. En jullie belden zelf ook, van hoe gaat het ermee. Een beetje vinger aan de pols houden, en betrokken zijn.

Doorgaans ben ik zelf niet de persoon die belt met vragen, maar meestal als ik Ronald aan de telefoon had dan schoot me wel iets te binnen en dan stelde ik die vragen toch wel.
Zeker als mensen zelf al wel iets willen maar niet weten hoe, dan zou ik het aanraden. Jullie kunnen ook informeren over de financiën, bijvoorbeeld het bestaan van het Warmtefonds.

Wat is tot nu het effect van de zonnepanelen?
Ik heb mijn stroomrekening flink omlaag zien gaan, en dat was ook wel nodig.
Boven verwarmen we met de airco, dus op deze manier kunnen we dat goed doen.